Junkers F-13, a „királyi repülőgép”

1920. február 11-én alakult meg az első magyar légiforgalmi társaság Magyar Aeroforgalmi Rt. (MAEFORT) néven. A trianoni békeszerződés ezt a légitársaságot is rövidesen tönkretette, miután a békefeltételek között általános repülési tilalmat is elrendeltek Magyarországon.

1922. végén, a tilalom feloldása után két légiforgalmi társaság is alakult, a Magyar Légiforgalmi Rt. – a későbbi MALERT – és az Aeroexpress Rt. Ez utóbbi 6 db Junkers F-13 típusú repülőgéppel kezdte meg járatainak lebonyolítását. Ez a repülőgép, amely a világ első, teljesen fémből épített, egyfedelű forgalmi gépe volt, ma is fogalom a repülés világában. A típus első, 1919. júniusában felszállt példánya új korszakot teremtett egyszerű, üzembiztos voltával. Ezzel mintává vált a polgári forgalomnak készülő további utasszállító repülőgépek tervezésénél is.
Magyarország 1921. október 20-án ismerhette meg igazán a Junkers F-13-as repülőgépet. Ekkor repült ugyanis IV. Károly, az utolsó magyar király, és Zita királyné hatalmának visszaszerzése céljából Svájcból a dunántúli Dénesfára. A repülőút sikeres volt, a célt azonban nem sikerült megvalósítani. A repülőgépet lefoglalták, majd az antant tiltakozásai miatt, úgymint Magyarország ismét fegyverkezik, a budapesti Városligetben található Magyar Közlekedési Múzeumban helyezték el. Azóta is ott látható, csak ma már a múzeum Repüléstörténeti és Űrhajózási Állandó Kiállításán a Petőfi Csarnokban.
A Junkers F-13 típusú repülőgépből 1919-től 1932-ig mintegy 1000 darabot építettek több, mint hatvanféle változatban. Harminc ország légiforgalmában használták, így a háború előtt a magyar légiforgalmi társaságok is.

Gáspár János


nyomtatási nézet